#NEJtilltorrhy – så blir du av med den!

#NEJtilltorrhy är min detaljerade hudvårdsguide med fokus på ansiktet som jag lovar !!!), kommer ge dig lättnad i din stramande, torra, nariga hy eller rent av bota alla dessa symtom för gott!

Nedan beskriver jag en enkel hudvårdsrutin som gör underverk. Jag rekommenderar mina egna produkter, hur du kan kombinera dem för optimal effekt men jag ger dig även DIY recept att testa hemma så du kan börja med din transformation omgående. Du har ingen tid att förlora. Testa redan ikväll!

Ange koden NEJTILLTORRHY och få 15% rabatt på utvalda produkter jag nämner i denna artikel!**

Torr hy är inget tillstånd du måste leva med resten av livet. Torr hy är ett försök av huden att berätta för dig att du gör någonting fel i ditt val av produkter, hudvårdsrutin och livsstil. Med rätt vård återskapar du förutsättningarna din hud behöver för att fungera som den var tänkt att göra. Den är trots all vår kropps största organ som ska, såsom alla andra våra organ, fungera felfri.

Vill du verkligen bli kvitt torr hy? Take the challenge #NEJtilltorrhy
Börja redan ikväll!

Varje dag, kvällen

  1. Rengöring. Genomför oljrengöringsmetoden alltid på kvällen. Fukta ansiktet med vatten och applicera en generöst mängd valfri olja såsom kokos, oliv, sesam eller Mild & Thorough resp. Light & Clear. Massera i cirkulerande rörelser. Oljan löser upp all smuts, damm, make-up och även vattenfast mascara. Torka av med en fuktad tvättsvamp eller en väldigt mjuk tvättlapp. Använd gärna genomfuktade (inte blöta) bomullsrondeller runt ögonpartiet. Glöm inte haklinjen och hårfästet. Gör om vid behov. Huden ska kännas ren, mjuk, smidig men inte oljig.
  2. Fukt. Spraya eller badda fukt på  huden. Kranvatten duger utmärkt. Vill du nå vidare effekt kan du använda en vatten/äppelcidervinägerblandning (10delar vatten, 1 del ÄCV), svalt te (exempelvis kamomill är lugnande & läkande, pepparmynta svalkande och uppiggande) eller ett pH balanserande hydrolat som passar dig (ros svalkar, lugnar, stärker eller trollhassel som  verkar bl.a. antiinflammatorisk)
  3. Näring & skydd. Smörj ansiktet med en högkvalitativ, kallpressad, helst ekologisk växtolja såsom avokado, argan, kokos, oliv, mandel, jojoba, tefrö, tamanu, sesam för att nämna några få. Testa gärna den underbara och välkomponerade blandningen Super Foods eller Light, Clear & Repair.
  4. (Vid behov, valfritt) Extra skydd och hjälp. Smörj med en ännu fetare och skyddande produkt. Testa rent sheasmör eller Super Natural. En salva såsom Repair Me eller egen bivaxsalva gör underverkt inför en tuff vinterdag. Kom ihåg att lite räcker långt!
    Recept 100g bivaxsalva: smält 10-20g bivax komplett i ett vattenbad. Rör in 80-90g olja (en stabil olja såsom avokado, oliv, sesam ect.). Låt svalna under omrörning men häll på burk innan den har stelnat komplett.

Varje dag, morgonen

Samma som på kvällen förutom att du inte behöver rengöra ansiktet. Bara ta en ordentlig skvätt men svalt vatten.

  1. Fukt. Spraya eller badda fukt på  huden. Kranvatten duger utmärkt. Vill du nå vidare effekt kan du använda en vatten/äppelcidervinägerblandning (10delar vatten, 1 del ÄCV), svalt te (exempelvis kamomill är lugnande & läkande, pepparmynta svalkande och uppiggande) eller ett pH balanserande hydrolat som passar dig (ros svalkar, lugnar, stärker eller trollhassel som  verkar bl.a. antiinflammatorisk)
  2. Näring & skydd. Smörj ansiktet med en högkvalitativ, kallpressad, helst ekologisk växtolja såsom avokado, argan, kokos, oliv, mandel, jojoba, tefrö, tamanu, sesam för att nämna några få. Testa gärna den underbara och välkomponerade blandningen Super Foods eller Light, Clear & Repair.
  3. (Vid behov, valfritt) Extra skydd och hjälp. Smörj med en ännu fetare och skyddande produkt. Testa rent sheasmör eller Super Natural. En salva såsom Repair Me eller egen bivaxsalva gör underverkt inför en tuff vinterdag. Kom ihåg att lite räcker långt!

Varje vecka

  1. Ansiktsmask. En eller två i veckan kan verkligen göra underverk för huden. Blanda din egna fuktgivande mask av en sked havregrynsgröt, banan eller avokado och lite honung om du vill. Kaolinlera är avgiftande och välgörande för torr hy och kan med fördel användas som bas i matmasker. Kaolinmask: en tesked kaolin blandas ut i lite vatten/te/hydrolat eller varför inte gurksaft till än krämig konsistens. Addera nu frukt och grönt såsom ett par av följande: banan, avokado, honung, mald mandel, aloe vera, kakaopulver, lite växtolja* (oliv, avocado, sesam med flera)… Var kreativ, testa, googla, köp en bok.

Boosters

Boosters är mer avancerade rutiner som passar dig som har vant sig vid ovanstående.

  • Aktiva oljor. Här måste vi börja med en kort förklaring.
    Alla kallpressade växtoljor är väldigt näringsrika tack vare sina fettsyror och fytosteroler (ämnena som ger smak, lukt och färg till oljor). Beroende på hur oljors fettsyramönster och fytosteroler ser ut, har de olika hållbarhet och verkan. Oljor och fetter består huvudsakligen av mättade, enkelomättade, fleromättade varav vissa är essentiella fettsyror. Essentiell betyder att kroppen inte själv kan tillverka fettsyran utan vi måste inta den via kosten (Omega3 & 6 förekommer i rätt proportion i alg-, raps-, hampa-, chiafrö- och linolja till exempel).
    Väldigt enkelt förklarat och användbart för dig därhemma, så är oljor som blir fasta eller grumliga i kylskåp (kokos, oliv, avokado, argan ect.) stabila oljor. De har alltså en större andel mättade fettsyror som blir fasta i lägre temperaturer. Mättade fettsyror gör att oljan blir stabil mot värme och ljus har en god hållbarhet i rumstemperatur. Oljor som är väldigt tunnflytande eller inte blir fasta i kylskåp, består till stor del av fleromättade fettsyror. Dessa är väldigt känsliga för ljus och värme och bör förvaras i kylskåp (solros, tistel, nyponfrö, hampa, nattljus, gurkrört etc) för att inte härskna. Dessa oljor är däremot väldigt aktivt verkande och når långt ner i huden och stimulerar. Våra cellväggar består av fleromättade fetter och därför är den smart att använda dessa oljor för både hudvård och i kosten. Känsliga oljor bör alltid blandas ut eller användas tillsammans med stabila oljor när de används på huden.
    Så här gör du: I grunden väljer du en stabil olja som du “spetsar” med en aktivolja. Du kan blanda dessa i en flaska själv (5-10% aktivolja) eller direkt i handen inför användning; droppa några droppar stabil olja (avokado) och tillsätt ett par droppar aktivolja (nyponfrö).
    Mer info: Kolla in denna underbara bok för att få lite bättre koll på oljor eller denna sida eller även denna som också ger en väldigt stor översikt över många hudvårdande råvaror.
  • Varvolja. Huden såsom kroppen, mår bra av att variera “sin kost”.
    Det enkla sättet:
     Säg till exempel att du har en liten flaska avokadoolja som du använder varje morgon och kväll tills den är slut. Köp därefter gärna en annan olja såsom jojoba t. ex. som du använder upp. Därefter vill du kanske använda avokado igen för att du helt enkelt älskar den, eller så vill du testa ännu en annan olja som till exempel argan. Du varvar oljorna med andra ord. En flaska på 30ml räcker i 2-3 månader!
    Det mer avancerade sättet: När du har blivit bekväm med att använda växtoljor så kanske du vill spexa till det lite och kombinera oljor. Du använder till exempel avokadoolja och för att boosta den, blandar du i nyponrosolja också. När dessa båda är slut, vill du kanske fortsätta på avokado men tillsätter istället havtornsfröolja. Eller du byter ut avokadooljan också, till exempel till arganolja. Här varvar du alltså både grundoljan men också aktivoljan.
  • Underbara kallpressade och ekologiska oljor kan du hitta på din mataffär, på hälsokost eller här
  • Havretvätt. Havretvätten kan göras så ofta du känner för. Den är lugnande och fuktgivande tack vare slemämnena i havret och funkar utmärkt på torr hy men även på inflammerade hudtillstånd som rosacea eller eksem. Havre är väldigt mineralrikt dessutom; en fin bas i masker.
    Gör så här: Ta en näve havregryn in i en ren nylonstrumpa eller tygbit och knyt igen. Stup knytet i hett vatten och låt dra i 15min. Ta upp knytet ur skålen men pressa inte ut den för mycket då du vill ha den vita, slemmiga “mjölken”. Ta med knutet under duschen och börja tvätta dig med den. Skölj av.
  • Peeling. Inte oftare än två gånger i månaden på rengjord hy. Undvik om du har flammig, öm eller känslig hud eller vid ytliga blodkärl.
    DIY mild peeling för ansiktet: blanda valfri växtolja* med florsocker till en flytande krämig konsistens. Fukta ansiktet med lite vatten och applicera gärna några droppar växtolja och sedan peelingen. Massera i välmenande cirkulära rörelser (skrubba inte utan var snäll mot dig själv). Torka av peelingen med en fuktad tvättsvamp eller väldigt mjuk tvättlapp. Följ stegen Fukt, Näring & skydd och eventuellt Extra skydd & hjälp.

Huden absorberar upp till 60 % av vad du smörjer, sprejar, baddar på den! Inte bara bra saker utan även de dåliga. Därför har den genomsnittliga kvinnan absorberat 2kg kemikalier per år!

Viktigt är rätt omgivning och rutiner:

  1. Vädra regelbundet så du får in syre och fukt i alla inomhusmiljöer.
  2. Köp växter. Många. Ha de överallt hemma som på jobbet. Varför inte en Aloe Vera som du kan använda i färska ansiktsmasker? Växter sörjer för ren och återfuktad luft (tänk så bra hyn mår i tropikerna) och är bra för själen. Kanske kan du få jobbet att installera en växtvägg?
  3. Ha en luftfuktare. Det finns elektriska men också luftfuktare som fylls med vatten och hängs på element.
  4. Undvik att dusch eller bada i hett vatten. Det löser upp ditt sebum (hudens egna fett) och är mer irriterande för huden än välgörande.
  5.  Drick vatten och återfukta inifrån. Kroppen består av upp till 70% vatten – inte kaffe! Kom ihåg att kaffe och svart te är vattendrivande, även så alkohol. 2 koppar vatten ska drickas på en kopp kaffe! Så föredra – alltid – att dricka rent vatten, ofta.
  6. Ät fina fetter för att smörja cellerna inifrån såsom kallpressad raps-, hampa-, gurkörts-, eller olivolja till exempel*. Dessa bör inte hettas upp utan användas i salladen, över grönsaker eller på mackan!
  7. Ät rikligt med grönt och frukt. Grönsaker och frukt trotsar med näringsämnen som reparerar, bygger nya celler och starka kärl, bidrar till en sund tarmflora och matsmältning, tillför antioxidanter, syre, vitaminer, mineraler, fibrer, protein och mycket mer. Dessa bör utgöra den större delen av vår kost så ta ansvar för din hud och hälsa idag och fyll minst hälften av din tallrik med dessa livsboosters!
  8. Ovannämnda utgör fantastiska mellanmål eller varför inte snacka på din egenkomponerade nötblandning (nötter, frön och kärnor, torkad frukt).
  9. Undvik raffinerat socker och sockerersättning som aspartam (strösocker, vitt bröd, pasta, godis, läsk mm). Det är rena murbräckaren för bindväven.
  10. Undvik tillsatser i mat som rubbar utrensnings och nervprocesser. Huden blir inte vacker av avlagrade gifter.
  11. Undvik för mycket blåljus från dataskärmar. Be jobbet att installera en mjukvara som tonar ner skärmen eller ett fysiskt skärmfilter.
  12. Undvik tilltäppande sminkprodukter och använt enbart rent mineralsmink (dubbelkollar ingredientsförteckningen för att säkergå). Mineral make-up har högt solskyddsfaktor, låter din hud andas och till och med läker den. Jag rekommenderar starkt detta märke eller detta.
  13. Ladda ner min info-graphic om Hudvårdsprinciper för kompletterande hudvårds- och livsstilstips här nedanför.

*Växtoljor/fett är detsamma som vegetabiliska oljor/fetter. Alltså oljor eller fasta fetter pressade ur nötter, frön, fruktkött och dylikt. Välj enbart extra virgin respektive kallpressade eller CO2 extraherade oljor då dessa har kvar alla sina välgörande näringsämnen och fytokemikalier. Välj helst ekologiskt för att undvika pesticider.

**Rabattkoden NEJTILLTORRHY ger 15% rabatt på utvalda produkter i vår egna webbshop http://www.aendres.se. Rabatten gäller ej tvättsvamp och mineralsmink på vår sida. Koden gäller tills vidare.

Sätt dig i förarsätet.
Bestäm dig för att ha huden du trivs i!
Börja #NEJtilltorrhy idag!